Monday 23 December 2013

8 Tips Bertenang Ketika Menghadapi Masalah

Teks:Siti Nornaziha Binti Md Suib
Gambar:Sumber Google


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Hari ini saya nak berkongsi Tips Bertenang Ketika Menghadapi Masalah. Tips ini saya dapat malam tadi ketika leka menulis di dalam diari peribadi saya. Ya! Diari Peribadi. Apabila saya rasa saya tidak kuat, selain berdoa kepada Allah, saya juga akan coretkan di dalam diari. Umpama saya meluahkan perasaan kepada Allah cumanya melalui penulisan yang merenggut jiwa. Setelah selesai menulis, hati terus jadi lega. Allahuakbar! Sesungguhnya Allah tidak akan menolak doa hambaNya yang benar-benar meminta pertolongan dan akan diberi olehNya sedikit kekuatan jiwa buat santapan rohani dan jasmani bagi menghadapi dugaan dan rintangan yang mendatang kemudian hari.

Baiklah, di sini ada 8 tips ringkas yang ingin saya kongsikan kepada para pembaca sekalian.

1) Jadikan Allah sebagai yang terutama dan teratas dalam piramid perjalanan kehidupan seharian kita. Allah adalah segala-galanya. Berdoa dan terus berdoa kepada Allah. Hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya. 

2) Kurangkan tabiat suka memikirkan masalah sebaliknya terapkan sikap segera mencari jalan penyelesaiannya. Kalau dibiar, semakin lama boleh jadi semakin parah. Sesungguhnya mencegah itu lebih baik dari mengubati.

3) Biasakan diri berterus-terang kalau kita tidak mampu atau tidak tahu tentang sesuatu perkara. Berkata benar walaupun pahit untuk diterima. Apabila terlalu dipendam, lama-lama boleh timbul perasaan marah berpanjangan atau dendam. 

4) Kuasa menjatuhkan hukuman bukan terletak di tangan manusia. Berdoa kepada Allah. Sesungguhnya Allah lebih layak mengadili mereka. Maafkan sahaja kesalahan mereka kepada kita dan dalam masa yang sama mohon maaf jika kita rasa kita ada buat silap dan salah kepada orang lain jua. Tips paling penting untuk hati jadi tenang.

5) Belajar untuk menjadi diri sendiri dengan semua orang baik yang sudah lama kita kenal atau yang baru sahaja kita kenali. Jangan cuba jadi orang lain kalau sekadar hanya ingin memuaskan hati sebelah pihak sahaja. 'Give and Take' itu amat perlu.

6) Kalau kepala tengah berserabut, ambil masa untuk diri sendiri bertenang seketika. Bersendirian lalu muhasabah diri. Kalau dah ok, baru mulakan tugasan atau lakukan perkara yang menggembirakan seperti gelak tawa bersama dengan kaum keluarga mahupun rakan-rakan untuk melupakan seketika masalah yang melanda diri sebentar tadi.. Sekadar untuk mendapatkan tempo ceria dan tenang jiwa sebelum membuat sebarang keputusan. InsyaAllah, selebihnya Allah akan permudahkan.

7) Bercerita dan meminta nasihat atau pandangan daripada ahli keluarga dan rakan rapat juga boleh dipraktikkan. Lebih banyak pendapat tercetus, maka kuasa untuk memilih yang terbaik buat diri kita juga menjadi semakin besar. Kita bukan bersendirian di dunia fana ini.

8) Senyum itu sudah memadai untuk menutup rasa gundah gulana di jiwa. Dengan hanya melalui senyuman, secara tidak langsung kita telah buat orang lain turut berasa tenang dan gembira. 

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum… kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum… membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan…

No comments:

Post a Comment