Thursday 30 October 2014

Pengalaman Pertama Menyanyi Di Hadapan Pelajar Junior

Teks : Siti Nornaziha Binti Md Suib
Video : Youtube

Assalamualaikum dan selamat pagi. Alhamdulillah, pagi ini rasa nak mengimbau kenangan ketika zaman sekolah dulu. Satu kenangan yang agak sukar nak dilupakan sehingga kini iaitu menyanyi buat pertama kalinya di hadapan orang ramai.

Nak tahu apa lagunya?

Ini dia.

Misha Omar  Nafas Cahaya

Video ini pendek sahaja durasinya. Kalau nak dapatkan versi penuh, boleh dengar di youtube ya. 

Inilah lagunya. Percaya itu tidak itulah kenyataannya. Sampai sekarang masih tak boleh lupakan lagi. Lagu ini saya nyanyikan ketika masih belajar di SM Teknik Segamat, Johor. Masa itu saya agak aktif juga dalam berpersatuan. Dapatlah pegang jawatan Exco Kurikulum Sesi 06/07 di bawah Majlis Perwakilan Pelajar Asrama.

Saya ingat lagi ketika itu di dewan utama sekolah. Para exco tengah sibuk dengan tugasan masing-masing dan birai pentas pula memang tertutup masa itu. Entah angin dan semangat apa pula yang masuk dalam diri, tiba-tiba saya rasa nak menyanyi pula. Waktu itu, lagu Nafas Cahaya memang menjadi kegilaan saya. Tambahan pula adik-beradik saya selalu cakap yang suara saya macam Misha Omar sikit-sikit. Apa lagi, semakin bersemangatlah saya untuk mendengar dan hafal setiap koleksi lagunya. 

Saya cakap dengan kawan yang saya nak menyanyi tapi belakang tabir sahaja. Maksudnya, birai itu biarkan sahaja tertutup dan saya akan menyanyi di belakang tabir. Pentas dewan sekolah itu agak besar juga. Saya dah agak bersedia untuk menyanyi. Tapi, tak semena-mena boleh pula mereka tarik birai itu daripada atas. Dewan sekolah kami ini istimewa sikit sebab ada tangga untuk ke tingkat atas. 

Sebaik sahaja birai dibuka maka kelihatan ramai para pelajar di bawahnya. Saya anggar adalah dalam 1000 orang. Allahu. Ramainya. Tapi masing-masing buat hal sendiri. Memang bising waktu itu. Semuanya merupakan pelajar junior Tingkatan 4 yang masih lagi melalui sesi orientasi di sekolah kami dan kami barisan MPP dan Pengawas dipertanggungjawabkan untuk menjalankan aktiviti tersebut selama lebih kurang seminggu kalau tak silap. Kawan-kawan dekat atas pentas ini semuanya dah ketepi. Kalau ikutkan pandangan daripada bawah pentas, memang akan nampak saya seorang sahaja di situ. 

Menambah gementar apabila nisbah lelaki dan perempuan ketika itu adalah 6:1. Itulah kenyataannya kerana sesungguhnya SMT Segamat merupakan sekolah aliran kejuruteraan dan vokasional yang biasanya didominasi oleh kaum lelaki. Ketika itu saya berada di Tingkatan 5 aliran kejuruteraan Elektrik & Elektronik. 

Ok, berbalik kepada topik utama. Apabila saya dah berdiri tegak di tengah pentas sambil memegang mikrofon, maka dengan tidak ada perasaannya saya terus menyanyikan lagu kegemaran saya itu! Nak tahu apa yang terjadi selepas itu?

Semua terdiam. Dalam hati tertanya juga kenapa terus diam padahal tadi bising yang amat. Kalau bunyi pin jatuh pun pasti boleh dengar punya. Sebab terlalu sunyi. Dalam hati sedikit sebanyak lega jugak. Akhirnya budak-budak ini diam pun. Nama pun lelaki kan. Hehehe. Lepas saya habis menyanyi maka terdengarlah tepukan gemuruh daripada pelajar junior di bawah pentas itu. Tersenyum meleret saya dibuatnya. Di saat itu baru saya menyedari yang saya boleh menyanyi rupanya. Mungkin bakat menurun daripada abah.

Itulah pengalaman saya ketika belajar di SMT Segamat menyanyi di khalayak ramai buat pertama dan terakhir kalinya. Alhamdulillah saya bersyukur sebab dikurniakan anugerah boleh menyanyi dengan agak baik juga. Akan saya gunakan anugerah ilahi ini sebaiknya di masa-masa akan datang. InsyaAllah. Mohon doanya ya rakan-rakan.

Cukuplah sampai sini dahulu. Nanti kita cerita lagi. Saya minta diri dulu. Sekian. 

Assalamualaikum. :) 

No comments:

Post a Comment